Akt rozpaczy.
Postanowiłam się przemeldować. Z mężem. To znaczy oboje
zdecydowaliśmy – jednocześnie (niespotykane?) zmienić adres zameldowania, co
pociągnęło za sobą konieczność wymiany sporej liczby dokumentów, w tym –
dowodów osobistych. Nie spodziewałam się, że czeka nas walka o zdrowy rozsądek.
Bez znajomości przepisów – skazana na klęskę.
Wśród dokumentów niezbędnych do wymiany dowodu osobistego wymaga
się przedstawienia aktu urodzenia lub – jeśli pozostajemy w związku małżeńskim
– aktu małżeństwa. Odpowiednio wyposażeni (w akt) i pełni optymizmu co do
perspektyw szybkiego załatwienia sprawy – wybraliśmy się więc do
właściwego urzędu. Pierwsza wniosek złożyłam ja. Bardzo miło obsłużona,
zostawiam wszystkie niezbędne dokumenty i czekam sobie spokojnie na męża, który
już jest obsługiwany przez drugą panią, dwa okienka dalej. Nagle widzę, że
wymiana zdań jest stanowcza, po czym mój małżonek drogi i nieustępliwy,
ustępuje jednak i odchodzi od okienka „z kwitkiem”. Trudno uwierzyć, przecież
miał ten sam wniosek i te same dokumenty, co ja. Nie chcą go w tym mieście, czy
co?
Ależ chcą, objaśnia (mnie) mąż, chcą, tylko żądają też, aby przedstawił akt naszego małżeństwa i na nic się zdaje
tłumaczenie, że TEN SAM AKT już przed chwilą został złożony, tylko przeze mnie,
w okienku obok. Nic z tego. Inna sprawa, inna teczka, inny akt. Ale my już nie
mamy kolejnego aktu, ten był ostatni! Trudno, jechać,
odpis otrzymać, przywieźć i złożyć. Takie są przepisy o dowodach osobistych.
Dobrze, że są jeszcze również inne przepisy, a właściwie
przepis. Nie przez wszystkich urzędników lubiany PRZEPIS ROZSĄDKU. Który mówi,
że jeśli w urzędzie jest jakiś dokument, to choćby był w innym wydziale tego
urzędu, ba! w innym budynku nawet, urzędnik w toku postępowania
administracyjnego nie może od nas żądać dostarczenia tego
dokumentu do jakiejkolwiek sprawy przez niego prowadzonej. Dosłownie artykuł
220 Kodeksu Postępowania Administracyjnego brzmi następująco:
Art. 220 KPA
§ 1. Organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli:
1) znane są one organowi z urzędu;
2) możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie:
a) posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych,
b) rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
c) wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
d) przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych).
§ 1. Organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli:
1) znane są one organowi z urzędu;
2) możliwe są do ustalenia przez organ na podstawie:
a) posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych,
b) rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
c) wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
d) przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych).
fot. merlin.pl |
Brak komentarzy:
Bardzo dziękuję za Twój komentarz :-)